Formandsberetning

Beretning for sæson 2015/16

Et gammelt ord siger, at det er klogt at få taget tyren ved hornene og få ubehageligheder overstået med det samme.

Kort efter sidste generalforsamling røg jeg ind i en konflikt med et andet medlem af vores bestyrelse. Set fra min side havde det været under vejs et stykke tid, og i september sidste år røg låget så af for mig. Det gik hen og blev til et enten eller, og den anden part trak sig fra bestyrelsen.
Jeg er ikke specielt stolt af forløbet, og jeg håber, at den anden part og jeg en dag kan sætte os sammen over en kop kaffe og få renset luften.

I hvert fald én god ting kom der ud af konflikten: Forventningsafstemning.
Efterfølgende fik vi tilbageværende taget hul på, hvilke forventninger vi havde og kunne have til hinanden, og hvad vi hver især kan byde ind med.

Og som lidt lykke i ulykken blev dette til optakten til at få gennemgået og dokumenteret vores rutiner i forbindelse med forestillinger på de forskellige spillesteder.
Dette sidste blev i høj grad brugbart i februar/marts, hvor ’formandinden’ og jeg havde formastet os til at planlægge en måneds rejse til Tanzania og således var bortrejst under afviklingen af hele fem forestillinger.

Efter hvad jeg har hørt, så klarede den øvrige bestyrelse opgaverne med bravour.
Tja, det er jo altid sundt at få udstillet ens egen ’uundværlighed’.

- - -

I sidste sæson skiftede vi billetsystem til et fra Place2Book.
Dette system udmærker sig ved dels at være rimeligt rent prismæssigt og dels ved at være meget mere administrator-venligt. I dette system kan man selv designe både hjemmesiderne til de enkelte forestillinger og hvilke informationer, kunderne bliver bedt om at indtaste.
Det var et rent slaraffenland for en data- og skemanørd som undertegnede. Mand, hvor var der mange spændende data, man kunne få ud af systemet.
Hvad, der efterhånden gik op for os, var, at dette til gengæld gik hen og blev temmelig besværligt for kunderne med al den indtastning, så i løbet af sæsonen fik vi reduceret indtastningskravene, som i den nye sæson er blevet yderligere strammet op.

I forhold til forrige år, hvor der var en del nedbrud i det gamle billetsystem, så har Place2Book kørt upåklageligt, bortset fra nogle få tilfælde, hvor billetterne forsvandt i cyberspace. Heldigvis er dette ikke noget større problem. I systemet er der en ’knap’: ’Genfremsend billetter’, som billetadministratoren kan trykke på, og så blev problemerne hurtigt løst.
De øvrige meldinger om ’fejl i systemet’ viste sig udelukkende at være ’fejl 40’, - et diplomatisk udtryk som computer-teknikere bruger indbyrdes til at fortælle, at fejlen i systemet befinder sig 40 cm foran skærmen.

Den hyppigste ’fejl 40’ har været manglende accept af salgsbetingelser, dvs. at man ikke har sat √ i feltet udfor teksten: Acceptér betingelserne. Eftersom accepten er lovbefalet ved nethandel, så kommer man ikke videre. Vores hotline har heldigvis kunnet hjælpe med dette og andre problemer.

Vi bibeholdt igen i sidste sæson vores gamle analoge billetskema = papirbaseret, i sæsonbrochuren, for en sikkerheds skyld.
Jeg husker ikke, hvor mange der var i posten sidste år; men i år fik vi skemaer fra 4. En havde PC-nedbrud, en anden har slet ingen PC og en tredje kan af forskellige årsager ikke betjene billetsystemet. De to første fik leveret billetter her i dag, og den tredje kom hjem til mig, hvor vi fik klaret det hele, incl. print.
Den fjerde blev guidet pr mail, og fandt så ud af det selv.

- - -

Og hvordan er året så gået?

Billetsalget er steget med godt 24% i forhold til sidste sæson = en stigning på 244 billetter, til i alt 1.250.
Billetsalget til børneforestillingerne faldt lidt i år (10%), hvilket følgelig betyder at voksenforestillingerne er steget pænt.

Det er dejligt at se, at vores satsning i november 2014 på nogle dyrere forestillinger også bar frugt hos vores medlemmer og øvrige publikum.
Til nyere medlemmer kan jeg oplyse, at vi i teaterforeningsverdenen lever med en tidsforskydning:
Sæsonen 2015/16, som netop er slut, blev planlagt efter vores årlige teaterseminar november 2014. Ved planlægning skeler vi naturligvis altid til økonomien i regnskabet; men det var altså regnskabet 2013/14, som det da drejede sig om. Og når vi nu til november skal planlægge næste sæson 2017/18, bliver det altså på grundlag af dette års regnskab 2015/16.
Når vi kommer til regnskabet vil I se, at vi kommer ud med et ’pænt’ underskud; men man kan med den ene af vores revisorers ord sige, at vi i de forgangne sæsoner har sparet op til årets underskud.

Medlemstalmæssigt er vi steget, ca. 61% til i alt 171 medlemmer, når jeg gør det op via medlemslisten. Noget af stigningen skyldes, at selvom vi ikke længere kræver medlemskab af alle, der ønsker billetter til medlemspriser, så har ægtefæller insisteret på at være medlemmer begge to, og det er jo rigtigt dejligt.
En anden årsag er, at vi nu meget mere enkelt kan registrere medlemmerne med det nye billetsystem.

- - -

Vores samarbejde med Stevns Kommunes Kulturafdeling og Stevns’ kommunale skoler har ligget underdrejet pga. den nye skolereform. Og det gør det stadig. Vi håber på at få det op at køre igen i den kommende sæson.

- - -

Til generalforsamlingen sidste år viste vi ” Tiden, døden og andre småting”. En fin, lille nycirkus-agtig forestilling om livets genvordigheder af og med skuespiller/akrobat Camilla Marienhoff. Meget hyggelig og langt fra så provokerende som forrige års ”En aften med Johnny”. Senere i aften skal vi i ”Kopirummet”, og så må vi se, hvordan dét går.

Et højdepunkt for mig i den forgangne sæson var ’Lillys Danmarkshistorie’.
’Lillys Danmarkshistorie’ baseret på Pia Fris Laneths roman af samme navn var en sjov men også alvorlig fortælling om tre generationer af kvinder, krydret med musik fra de perioder, der blev gennemlevet på scenen, udelukkende spillet og fremført af kvinder. - En god måde at fejre 100 året for kvinders (og arbejdsmænds mm.) valgret.
En scene, der rørte mig, var dér, hvor Pia Fris er ude at køre med sin ’far’. De to sidder på to almindelige stole. ’Faren’ sidder med et bilrat i hænderne (lignede et fra en gammel folkevogn) og venstre albue i ’vindueskarmen’, som ikke er der.
Dén kærlighed, som ’knude-faren’ alligevel får vist sin datter uden mange ord, gik lige i hjertet.
Og jeg ’så’ hele bilen og vejen, de kørte på. Jeg forestillede mig det hele. Det er, hvad god teaterforestilling kan: forestille.

Til gengæld var den længe ventede og med forventning imødesete ”Den sidste turist” med Bodil Jørgensen noget af en skuffelse. Selve forestillingen virkede noget rodet og gav mig slet ikke det indblik i Lulu Zieglers liv og kunstneriske levned, som jeg havde forventet ud fra beskrivelsen.
Og så virkede Bodil Jørgensen meget slidt. Hendes stemme var tynd og brugt. Set i lyset af den voldsomme ulykke hun var ude for i sommeren 2014, burde hun og hendes producent måske ikke have lavet en så lang og anstrengende turné.
Et par andre ’udfordringer’, som man kalder problemer nu til dags, var forsøget med buffet i Harmoniens sal inden forestillingen, samt to rækker på balkonen. Ingen af delene fungerede, så i år har vi aftalt med Harry, at der ikke skal være spisning i salen. Der bliver så plads til flere stole, så vi slipper af med de dårlige forhold på balkonen.

Meget andet fik jeg ikke set sidste år, da jeg selv var på turné med Lene og hendes ”Viljen til Sejr” og på rejse i Tanzania.

- - -

Sæson 2016/17s forestillinger sitrer af anelser om, at noget ændrer sig, som vi skriver i ’lederen’ i vores sæsonbrochure.

PPersonligt glæder jeg mig meget til at vise ”De Stuerene” - en danmarkskrønike, som følger 20 år med Dansk Folkeparti.
Det er en forestilling, der skabte stor debat allerede på vores teaterseminar november 2015, selvom den slet ikke var produceret, endsige skrevet færdig. Nogle ville overhovedet ikke røre ved den af frygt for at bedrive partipolitik, eller det modsatte. Andre - heriblandt en enig bestyrelse på Stevns - var ikke i tvivl. Den må vi bare have. Og det fik vi.
For nu lige at se, hvad det egentlig var, vi havde købt, tog ’formandinden’ og jeg til premieren i Kolding 4. februar. Og jeg kunne lide, hvad jeg så. Den var hverken for eller imod DF. Den var nærmere en undrende kiggen på ’fænomenet’ og de reaktioner, dette afføder. Den gør ikke nar ad, men snarere grin med begge sider.
Ved premieren sad jeg lige bag ved Alex Ahrendtsen, DFs kulturordfører, og han morede sig kosteligt, og det gjorde jeg også, - sandsynligvis af vidt forskellige årsager.
Jeg glæder mig til at se, hvordan den bliver modtaget her på Stevns, hvor DF jo blev det største parti ved sidste folketingsvalg i 2015.

I år er der kun 2 forestillinger til Snurretoppen, inkl. aftenens ”Kopirummet” mens 5 vises i Erikstruphallen. Desuden spiller vi 1 forestilling, ”Så’Det!” med Jacob Morild på Harmonien. Og herudover bevæger vi os endnu engang ud i andre dele af vores arealmæssigt store kommune. Vi opfører 3 ’intim-koncert forestillinger’ med Tom Waits tekster i hhv. Olsens Bar, Strøby Egede, Café Algade her i St. Heddinge og endeligt i Hellested. Det glæder jeg mig til.

Heller ikke i år har vi opera på programmet. Men vores søsterforeninger syd herfor har genoptaget samarbejdet med Jyske Opera. Mere vil komme ud i form af nyhedsbrev.
Desuden henviser vi til vores søsterforening Snurretoppens rigtigt gode operaprogram: Tjek deres program ud på deres hjemmeside Snurretoppen.net.

Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoni Orkester - spiller igen i år på Stevns.
Denne gang med arrangementet Musik Med Mere, som laves i samarbejde med Stevns Musikskole. Musikere fra orkesteret kommer her ned til Stevns og afholder ’masterclasses’ med musikskolens elever, som så får lejlighed til at vis deres færdigheder sammen med orkesteret. De kommer simpelthen til at sidde på podierne og spille sammen med musikerne. Det bliver spændende.

I september uddeler vi børneteaterbrochurerne til alle børn i Stevns Kommune. Vi uddeles til alle op til 4 klasse. De uddeles via dagplejemødre, daginstitutioner og skoler, og også på nogle skoler i Faxe.

I årets børneprogram er der igen i år en forestilling for de helt små helt ned til 1/2 år. Alle forestillinger spilles kl. 11, så familierne stadig kan have noget lørdag ud af dagen.
Og igen i år spiller vi 6 forestillinger, 2 på Hårlev Bibliotek, de øvrige spilles som vanligt i Erikstruphallen.

Under osten og rødvinen vil vi fortælle lidt mere om sæsonens forestillinger, og trække lod om billetter til nogle af forestillingerne.

Jeg vil slutte af med at rette en tak til Stevns Kommune for den støtte, vi modtog i den forløbne sæson.
En tak skal også lyde til vores øvrige annoncører: SuperBrugsen, Rødvig Au2shop, Løje’s El-service, Café Algade, Smykke- og Brillehuset, Kasouga (som desværre ikke er i byen mere), Kontorcenteret, Bygma og Baeré.

En stor tak skal også lyde til vores lokale verdenspresse: Stevnsbladet, Dagbladet og Netavisen Stevns Nu, som alle er meget behjælpelige med at bringe omtaler og pressemeddelelser og af og til endog anmeldelser.

Endvidere skal der lyde en stor tak til ”Slæbeholdet” under ledelse af Jytte og Torben. Uden jeres hjælp ville vi ikke kunne gennemføre et så omfattende program.
Også tak til Tommy Andersen, Ole Schrøder og Ivan Westphalen på Erikstrupskolen og Jesper Askø fra Stevns Amatørscene for den tekniske bistand, der indimellem er nødvendig for at kunne modtage teaterforestillingerne.
Også en stor tak til Ruth Kobbeltvedt, Rødvig, og Kitt Nørregaard, (nu i Køge) for deres indsats i bestyrelsen.

Endelig vil jeg sige tak til bestyrelsen for et godt samarbejde. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer i den kommende sæson og i tiden fremover.

Og til de øvrige fremmødte: Velkommen til sæsonen 2016/17. Læs mere om den i sæsonbrochuren og på www.stevns-teater.dk.

Tak for ordet.

Leif Sinius
formand