SANGEN OM ODA OG ANTON
Tirsdag d. 20. januar 2026 kl. 19.30
Varighed: 140 min. uden pause
Snurretoppen
Tirsdag d. 20. januar 2026 kl. 19.30
Varighed: 140 min. uden pause
Snurretoppen
Som titlen siger, handler forestillingen om børn i krig. Børn er de mest uskyldige, når krigen raser, og de er altid krigens sikre og evindelige ofre. Børn mister, lider og dør i krig.
Dét er forestillingens udgangspunkt, og den består af to spor: Det første er en række vidnesbyrd fra Anden Verdenskrig samlet og gengivet i bøgerne ”De sidste vidner” og ”Krigen har ikke et kvindeligt ansigt” af den belarussiske forfatter, Nobelprisvinder og Sonningprismodtager Svetlana Aleksijevtij. Hun har gjort det til sin livsopgave at give stemme til det ”lille” menneske fanget i store verdenshistoriske begivenheder, og hun er voldsomt optaget af spørgsmålene: Hvad er et menneske? Og hvad bliver mennesket til i krig, i mødet med det mest umenneskelige?
Forestillingens andet spor er et helt nutidigt vidnesbyrd i form af den personlige fortælling fra en af de medvirkende, nemlig den herboende russiske skuespiller og dukkefører Yulia Lystbæk. I forestillingen hører man også hendes fortælling om, hvordan det er at være russer og kunstner imod Ruslands krig i Ukraine. En krig, der har haft og har store personlige konsekvenser for hende, og som giver forestillingen en helt unik aktualitet og relevans.
I KRIGSBØRN står teksten og skuespillet i centrum, understøttet af og i samspil med et smukt og kraftfuldt musik- og billedunivers hvor enkelhed og mættet symbolik går hånd i hånd.
Medvirkende: Yulia Lystbæk, Christina Meincke, Charlotte Bøving, Bo Carlsson og Jesper Hyldegaard
Forfatter: Svetlana Aleksijevitj
Personlig beretning: Yulia Lystbæk
Bearbejdelse, manuskript og instruktør: Andreas Dawe
Komponist: Nini Julia Bang
Scenografi og video: Julie Forchhammer
Lyddesign og video: Gregers Kjar
Lysdesigner og afvikler: Jens Damsager
Dukkemager: Rolf Søborg Hansen
Dramaturg: Pernille Kragh
Administrator: Karin Ahnfelt-Rønne
Assistenter: Iben Damkjær og Hanna Norman Fussing
Foto: Henrik Ohsten